Osteopatia

Osteopatia (medycyna osteopatyczna) – to element systemu opieki zdrowotnej, w którym za pomocą badania manualnego stawiana jest diagnoza i wykonywana jest terapia. Osteopatia odnosi się do organizmu człowieka jako do jedności, uznając, że wszystkie jego części są ze sobą połączone. Holistyczne traktowanie pacjenta pozwala nie ograniczać się jedynie do badania wybranych części ciała.

Terapia osteopatyczna polega na bezbolesnym usunięciu przeszkód w organizmie np. w postaci napięć tkanek miękkich, osłabienia ukrwienia, zaburzenia unerwienia, zablokowania stawu, które mają konsekwencji w postaci różnych objawów. Dzięki temu nie musząc już poświęcać swojej energii na walkę z pierwotnymi problemami, nasz organizm może zająć się powrotem do homeostazy, a jednocześnie do zdrowia.

Korzenie osteopatii sięgają roku 1874, kiedy amerykański lekarz A. T. Still zdefiniował osteopatię jako formę ulepszenia medycyny konwencjonalnej. W osteopatii nie wykorzystuje się lekarstw, jednak nie stanowi ona alternatywy dla medycyny akademickiej, a jej znakomite uzupełnienie.

Źródło obrazu: www.prettystrongmedicine.com

Zasady osteopatii:

1. Ciało jest jednością
2. Relacja struktury i funkcji jest nierozerwalna
3. Układ krążenia jest nadrzędny
4. Ciało posiada własny mechanizm regulacji homeostatycznej (samonaprawa)
5. W centrum uwagi jest pacjent, nie choroba

Osteopatia składa się z 3 elementów:

Terapia czaszkowo-krzyżowa – poprawa krążenia płynu rdzeniowo-mózgowego, wpływ na autonomiczny układ nerwowy
Terapia wisceralna (trzewna) – poprawa funkcji narządów wewnętrznych poprzez przywrócenie ich właściwej ruchomości oraz zmniejszenie ich negatywnego wpływu na układ mięśniowo-szkieletowy
Terapia parietalna – mięśniowo-szkieletowa

Przykładowe wskazania do osteopatii: